Week 5 - Reisverslag uit Belfeld, Nederland van Pia Strous - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Belfeld, Nederland van Pia Strous - WaarBenJij.nu

Week 5

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Pia

14 Februari 2010 | Nederland, Belfeld

Hoi!

Allemaal goed carnaval aan het vieren? Wij hier wel (een beetje), ja ook hier is het carnaval. Vanmiddag gaan we naar de optocht kijken, ben benieuwd!

Sorry voor alle typ- en spelfouten in mijn verhalen, maar meestal moet ik in tijd veel vertellen. Ik typ dan alles wat in mijn hoofd opkomt in een keer en kijk de zin dan ook niet meer terug... Maar goed jullie begrijpen wel de lijn van het verhaal denk ik...

Vorig weekend hebben we al van een paar mensen afscheid moeten nemen. Dat was heel vreemd, vooral omdat ik ze nog maar net kende (3 a 4 weken). Maar de tijd dat je ze kent heb je wel iedere dag met ze opgetrokken, dus die band wordt toch wel snel hecht. Maar gelukkig zijn er nog genoeg leuke mensen over... We zijn dat weekend, met degene die overbleven, naar de watervallen en naar een kruidenplantage geweest. Bij de watervallen hebben we gezwommen en ontzettend veel aapjes gezien en in de kruidenplantage hebben we gegeten en een rondleiding gehad. We kregen allerlei bomen en planten te zien waar bepaalde kruiden aan groeien. Er groeit daar ook vanille wat schijnbaar de op een na duurste kruiden van de wereld blijkt te zijn. Zo nu hebben jullie ook nog even geleerd terwijl jullie mijn verhaal lezen :P.

Na dit weekend heb ik weer de hele week gewerkt. Ik ben een beetje van projecten (de plekken waar wij als vrijwilligers werken) veranderd. Ik werk nog steeds 5 morgens in de week op dezelfde daopvang. Op dinsdagmiddag ga ik naar een tehuis voor ouderen en op woensdag en donderdagmiddag geef ik bijles aan kinderen van 11/12 jaar. In deze bijles geef ik dan voornamelijk engelse les.

In de dagopvang beginnen de kinderen een beetje naar me te luisteren en ik ken eindelijk een paar namen van de kinderen. De Indische namen zijn soms heel moeilijk. Soms hebben ze wel drie voornamen, maar ik onthoud meestal maar 1 voornaam. In het tehuis voor ouderen maken we meestal een praatje met de ouderen of spelen we een spel met ze. De laatste keer dat ik daar was heb ik vooral nagels geknipt. De verzorging van de ouderen is niet echt optimaal, ik heb serieus nog nooit zo'n lange teen- en vingernagels gezien. Er was zelfs een man die zo'n lange en harde teennagels had dat ik er met geen mogelijkheid doorheen kwam met de schaar. Dit is wel triest en vooral als je dan ziet dat het personeel televisie zit te kijken of met elkaar zit te kletsen. Ze kunnen hun tijd wel beter gebruiken vind ik. Maar goed de mensen hebben het er verder redelijk goed, ze krijgen goed te eten en hebben genoeg ruimte, nogmaals de woonomstandigheden zijn niet te vergelijken met die in Nederland, ze slapen bijvoorbeeld met 6 man op een kamer en hebben allemaal een miniscuul kastje om hun spullen in te bewaren, maar het is leefbaar.

Gisteren zijn we naar Punaji en old Goa geweest. In Punaji hebben we een kerk bezocht die niet open was, een boekenwinkel, een fontein zonder water gezien, een standbeeld bezocht waarvan we geen idee hadden wie het was en ten slotte een hindoe-tempel bezocht. De hindoe-tempel was veruit het meest interessante en leukste van de dag. Het was als een klein dorpje. Er was een tempel waar je tot 2 verschillende hindoe-goden kon binnen, dan had je nog 1 grote zaal waar je tot een god kon bidden. De god was omringt door knipperende kermisverlichting... En dan had je nog een paar kleine hokjes waar je weer tot verschillende hindoe-goden kon bidden... Er waren veel Hindoeisten/hindoestanen?? daar en wij waren de enige toeristen. Er waren sowieso maar weinig westerse toeristen, gezien het feit dat Punaji de hoofdstad van Goa is. De mensen waren allemaal heel vriendelijk en we waren overal welkom... In Old-Goa hebben we een kerk bezocht waar eeen trouwerij was. De mis was eigelijk hetzelfde als bij ons in Nederland. De pastoor prevelt over god en jezus en er worden tussendoor wat liedjes gezongen...

We reizen hier veel met de bus. Dit is echt een geweldige ervaring (tenminste dat vind ik). Er zijn hier niet echt duidelijke bushaltes. Je moet maar net weten waar de bus stopt, maar meestal kun je gewoon naar de bus zwaaien en dan stopt hij ook wel. Er zijn volgens mij geen vaste tijden voor de bus, je staat dus gewoon naast de weg te wachten tot de bus komt, meestal is dit niet langer dan 20 minuten. Daarnaast weet je ook niet echt waar de bus naartoe gaat. Je moet dus altijd vragen gaat deze bus naar.... Als je dan eenmaal in de bus zit, zit je tussen de lokale bevolking en daar kan ik echt uren naar kijken. Iedereen draagt totaal verschillende kleding, vooral de vrouwen. De een loopt een een spijkerbroek, de ander in een jurk, rok, sari, legging... Erg leuk om naar te kijken. De mensen gaan op de een of andere manier ook allemaal erg dicht bij elkaar zitten. Ze zitten bijna bij elkaar op schoot. Ook als er nog bankjes vrij zijn gaan ze nog langs iemand anders zitten. Ook wanneer mensen moeten staan gaan ze helemaal tegen de bankjes aanstaan, wij zouden in het midden van het gangpad gaan staan... En wanneer je uit de bus wilt loop je naar voren en dan is er een busjongen die fluit naar de chauffeur en de volgende halte stopt de bus. En ja hoe weet je dan waar je eruit moet, eigenlijk weet je dat meestal niet. Maar wij vragen het meestal aan de busjongen en die geeft ons een seintje... De bus is megagoedkoop we betalen 15 roepees (dat ik nog geen 10 cent denk ik) om een uur in de bus te zitten.

Oh ik kreeg nog de vraag wat ik na mijn werk deed door de week. Nou meestal heb je je tijd nodig om dingen voor de dagopvang voor te bereiden. Verder moet de kamer gepoetst worden de kleren met de hand gewassen worden enz... 's avonds gaan we soms naar het dorp, spelen we een spel of kijken we een dvd...

Nou dat was het wel weer zo'n beetje voor vandaag! Nu moet ik mijn kamer gaan poetsen...

Idderein dae vastelaovend viert, huul vuul plezeer nog, drink der auch unne veur mich en maak ut veural laat en zaat dao in ut kaaje limburg...! ALAAF

Doei!

p.s. Ik zit ver van de bomaanslag af, dus maak je geen zorgen...

  • 14 Februari 2010 - 13:15

    Sonja:

    Hee Pia, leuk om weer van je te lezen! Alaaf!! Hoe was de optocht?? Wij hebben hem gemist... waren wel oppe Ruiver, maar het wasvanochtend weer zo hard aan het sneeuwen dat we maar zo snel mogelijk naar huis zijn gegaan. Hebben gisteravond wel (met alle ooms en tantes) Sven Kramer zijn eerste gouden plak zien winnen (ook weer ijs, ha ha!), dat was wel gezellig!
    Weer heel wat anders dan alle indrukken die jij opdoet daar... Werk ze weer, groetjes enne... tot de modeshow (tenminste: hoorde dat je veel kleren laat maken?!), doewie,

    Sonja en fam.

  • 14 Februari 2010 - 19:34

    Eefje:

    Haa Pia!!

    Fijn om weer wat van je te horen, echt heerlijk om de verhalen te lezen. Lijkt me inderdaad raar dat je al afscheid hebt moeten nemen van een paar. We gaan zo naar de sjakel naar de prinsenreceptie en zullen er zeker een (of twee) voor jou drinken. Alaaf en veel plezier nog!!!

    Liefs Eefje

  • 17 Februari 2010 - 12:16

    Mary:

    ha pia,hier een berichtje van je zieke moeder.ben erg benieuwd naar de optocht, was het leuk. veel plezier nog daarginds, kus.

  • 18 Februari 2010 - 19:12

    Hanne:

    Ha Pia,

    Wat gek hé, veur höbbe aan dees kantj van de waereld de windjbuujel gesjtreeke en ôzze vastelaovend zit d'r weer op, doe höbs 't warsjienlik op ein gans angere manier belaefd. Veur zien trouwes 4de gewaore inne optoch, bes good want d'r ware vuul groëte groepe! Leuk om dien vrehaole weer te laeze zegk, ich kiek d'r ech iddere kier nao oeët en bön d'r toch auch waal jalours op huur, wievuul des doe dao belaefs van 't landj en de cultuur!

    Toet sjnel, xje Hanne

  • 19 Februari 2010 - 15:21

    Oma:

    hajjo pia.

    ik heb geprobeerd een beetje te anwoorden op watje schreef dat is toch interessant wat gewldig dat jedat zo meemaakt, ik vind het gewoon gewldig en ben beniued foto's te zienlieve meid ik ben erg benieuwd tot ziens van oma.

  • 19 Februari 2010 - 15:22

    Niek:

    Hey zusje!!

    De vastelaovend zit der helaas weer op. Uht waare weer uhn geweldig aantal sjoën daag!
    Wiej waas de vastelaovend doa? haha ;).
    Vanaovend goan ich noa roda met uhn deel van scouting, dus det werad waal sjiek!!

    T beste, Grusse Deine Bruder!

  • 26 Februari 2010 - 16:39

    Jaimy :

    hey sexbom!

    Wo blieve die foto's noe!
    Bun benijed?

    Bun mer blie desse noe neet op de Ruiver bus! Ut weer is hiej eg verschikkelijk. Iers sneeuw en noe allein mer reagen.

    Fijn desse ut doa leuk hubs, mer mis dig waal huur? Bun erg trots op dig des dig doa zits!

    xoxo

    Jaimy

  • 27 Februari 2010 - 11:06

    NieK!!!!!!!:

    Yo Sisterrr!!

    Ich wou dich effe mededelen det roda weer gewonne heat !!!! Met 2-1 van ado, in denhaag!! Ze zien momenteel good bezig... Stoan noew 10e, boave VVV!! YEAH! Maar volgende weak teage feyenoord, maar den geit mam mei, dus den kumt alles good!!

    Ben noew allein thoes, dus heb rowwenheze flink hel aanstoan, det ken noew nog effe want als stich dalijk truuk bus, kriege we doa toch weer herrie om ;), haha.

    9Juni zien de verkiezinge, ich heb op dien stembiljet alvas de PVV ingevuld... haha.

    Heul veul miense vroage noa foto's!!!
    Asse diej neet derop kens zette...

    Met Iris geit onnog alles good, hoewel uht dich toch waal uhn bietje mis!!

    Mam en ich noa noe effe noa tegele! Dus uht beste!
    Terwijl veur hiej in de (op vandaag noa) struimende reagen zitte... Al de ganse weak

    Adiej,
    Forza Roda!!

    En uhn Kus van MooderMaas!
    (Diej gelukkig weer zo good as beater is!!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Belfeld

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 April 2010

3 maanden in India samengevat

07 Maart 2010

7 Maart in India

14 Februari 2010

Week 5

02 Februari 2010

1 maand in India

22 Januari 2010

Eerste bericht vanuit India
Pia

Actief sinds 15 Dec. 2009
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 21430

Voorgaande reizen:

26 Februari 2012 - 15 Juni 2012

piainzuidafrika

11 Januari 2010 - 05 April 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: