1 maand in India - Reisverslag uit Belfeld, Nederland van Pia Strous - WaarBenJij.nu 1 maand in India - Reisverslag uit Belfeld, Nederland van Pia Strous - WaarBenJij.nu

1 maand in India

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Pia

02 Februari 2010 | Nederland, Belfeld




Hey! Daar ben ik weer!
Heb net van Luuk een update over het nieuws in Nederland gekregen via de mail... Toch wel leuk om te horen wat er daar allemaal gebeurd... Alweer sneeuw hoorde ik, nou hier lijkt het steeds warmer te worden maar zoals jullie wel weten vind ik dat helemaal niet erg :P

Het gaat nog steeds erg goed met me hier, sterker nog het gaat nog beter met me hier. Ik ben meer gewend en voel me beter op mijn plek nu. De mensen in het kamp zijn allemaal erg leuk en we doen echt veel leuke dingen samen...

Het eten in het kamp is toch iets minder lekker gebleken... Iedere dag rijst en ontzettend pittige aardappelen met een nog pittigere saus is nou niet iets waar ik 2x per dag en soms 3 keer per dag op zit te wachten... Vooral omdat ik ongeveer 2 dagen behoorlijk misselijk ben geweest. En vooral toen had ik een hekel aqan het pittige eten, ik werd al chagerijnig van de geur... Maar gelukkig is het behoorlijk toeristisch hier en hebben ze in de supermarkt, brood, chocopasta, smeerkaas EN PINDAKAAS! Dus als ik echt even geen zin heb in het eten, dan smeer ik mezelf een heerlijke boterham met smeerkaas :D

De kamer waar we in zaten was ook wat minder, meestal hadden we geen water en het licht viel ook regelmatig uit... Nu was dit natuurlijk geen ramp, maar ik ben er achter gekomen hoe erg ik gehecht ben aan de westerse luxe. Ik had niet verwacht dat ik zoveel behoefte had aan een warme douche (douche is alleen koud water), een radio en gewoon een eigen slaapkamer en meer dan een halve meter ruimte voor de spiegel. Maar nu hebben we een nieuwe kamer gekregen waar veel meer ruimte is, dus dat is nu ook prima!

De laatste 2 weekenden zijn we met een groep van ongeveer 15 mensen een weekendje weg geweest. Het eerste weekend sliepen we in Anjuna in een luxe hotel met warm water en een zwembad! We zijn vanuit het hotel naar een strandfeest geweest en overdag op het strand(in Barga) gelegen. Het tweede weekend (vorig weekend dus) zijn we naar Palolem geweest... Dit was echt net een paradijs, een supermooi strand met heel veel palmbomen en allemaal eettentjes. We hebben dat 2 nachten in een strandhut geslapen. We betaalden 500 rupees voor 2 nachten, dit is ongeveer 10 euro, 5 euro per nacht dus... Oke nu waren ze niet echt luxueus, maar er was een bed, muggennet en badkamer met douche, wc, wasbak en spiegel. Dus alles wat je nodig hebt!

Oke ik zal jullie niet al te jaloers meer maken... En nee ik heb niet alleen maar vakantie hier...

Ik werk 5 morgens in de week van 9.30u tot 11.30u in een kinderdagverblijf voor kinderen van 3 tot 6 jaar... 2 uurtjes lijkt weinig maar met dit weer en deze totaal andere cultuur is het echt behoordlijk vermoeiend. Ik ben echt kapot als ik terug kom. De groep kinderen is niet meer zo groot het zijn nu 18 kinderen daar. We werken hiet met 3 personen, de docente (de Indische vrouw die op het kinderdagverblijf werkt) ik en nog een andere vrijwilliger...
We leren de kinderen het alfabet, nummers, kleuren, vormen, dieren enz. aan te leren. De kinderen (vooral de jongens) kunnen zich hierbij niet altijd even goed voor concentreren, wat heel logisch is gezien hun leeftijd... De docente heeft het liefst dat we de kinderen 2uur lang achter elkaar vanalles leren en dat we daar het liefst stil bij zitten en dingen op het bord schrijven... Dit is natuurlijk onmogelijk. Daarom proberen we wat variaties van leren te geven, door wat met ze te spelen, liedjes met ze te zingen en dat soort dingetjes...
Het is erg leuk om te doen, maar soms behoorlijk lastig omdat je de taal van de kinderen niet spreekt. Je kunt de kinderen dus alleen iets uitleggen door middel van gebarentaal en plaatjes. Ze begrijpen wel een paar woorden, maar als je bijvoorbeeld een spelletje wilt uitleggen of een kind wilt uitleggen dat hij iets niet mag wordt het behoorlijk lastig...
Maar ik merk nu ik er wat langer ben, de kinderen en de docente aan me gewend raken, waardoor het werken makkelijker wordt en de kinderen beter gaan luisteren.
Ik zie zelfs resultaat van sommige dingen die ik de kinderen leer...

Er zit een behoorlijk niveau-verschil tussen de kinderen. De meisjes van 5 of 6 ben ik bijvoorbeeld al aan het leren rekenen, terwijl de jongens van 5 of 6 nu pas leren wat de cijfers zijn. De jongens kunnen zich dan ook niet echt concentreren en moeten echt in kleine groepjes dingen geleerd worden en daar zijn we dan weer met te weinig mensen voor...
Nog iets wat opvalt is dat er geen toiletten zijn. De kinderen gaan op gezette tijd plassen en plassen met z'n allen op een heuveltje, daarna wassen ze hun handen (iemand giet een kommetje water over hun handen) en gaan dan eten... Het is anders, maar de kinderen vinden het heel normaal en zelfs ik vind het niet zo heel raar meer (apart hoe snel je aan dingen gewend raakt).

De Indiaanse overheid heeft een goed systeem voor de kinderdagverblijven en basisscholen... Ieder kind mag hier gratis naartoe en de kinderen krijgen hier goed voeding en er wordt gelet op de gezondheid van de kinderen. Als een kind niet genoeg groeit of te dum is wordt er met de ouders overlegd hoe dit komt en hoe ze dit kunnen veranderen (meestal door beter eten)... De kinderen leren allemaal engels en rekenen, schrijven. Ook volgen de onderwijzers regelmatig cursussen om hun kennis up-to-date te houden...
Eigenlijk is het allemaal goed geregeld hier. Behalve dat er te weinig personeel is en mischien dat het leren schrijven en lezen in het engels niet echt logisch is... Ze leren de kinderen namelijk het alfabet, maar ze leren de kinderen niet hoe ze de letters van het alfabet moeten uitspreken wanneer ze een woord maken. En bij het lezen en schrijven komt een hoop grammatica kijken wat je niet kunt uitleggen als je de taal van de kinderen niet spreekt. Je moet het je een beetje voorstellen als de situatie dat iemand jou leert lezen en schrijven in het chinees terwijl diegene die jou dat leert alleen maar chinees spreekt...

Maar ik moet snel gaan nu...

Ik schrijf binnenkort weer!

Doei


  • 02 Februari 2010 - 13:29

    Niek:

    Hey Pia!!
    Eindelijk dan weer uhn berichtje, sjiek om te leaze det uht zo good geit!!

    Hiej is uht echt vettig weer noew, uht reagent...
    En ze verwachten verluipig nog veul vorst...

    Veul plezeer...
    Doew zals waal huulemaol zwart zien asse truuk kums!
    Iris is ongertusse auch gewend een dien afwezigheid..
    Noew hooft ze nimmer noa uhn ochtenhumeur te kieke as Pia ochtenddeens haaij ;).

    De Groete!

    X

  • 02 Februari 2010 - 14:25

    Deef:

    Ha maedje,

    Fijn det 't dich dao zoë good bevelt en se 't zoë tóf haes mit dae groep vreejwillegers!!

    Geneet d'r maar good van, want 's is netuurlik veurbeej veurdet se d'r erg in haes!

    Vuuël plezeer nog van dien schoénbroor!

  • 02 Februari 2010 - 18:37

    Monique:

    He Pia,

    Wat leuk om te horen dat het zo goed met je gaat.
    Je hebt in elk geval al heel wat meegemaakt daar, echt SUPER lijkt me dat.
    Heel veel succes en plezier natuurlijk.
    Groetjes Monique

  • 02 Februari 2010 - 19:20

    Erik:

    Ha Pia,

    Ben bliej om te huren det alles good met dich geit. Hub ng huul vuul plezeer daar in India. En word good broën

    Groetuh

  • 02 Februari 2010 - 19:29

    Eefje:

    Haa meid,

    Leuk om weer wat van je te horen. Fijn dat het je zo goed bevalt en dat je je lekker voelt in de groep. Geniet er nog van en vooral nog heeel veel plezier!!

    Liefs Eefje

  • 02 Februari 2010 - 19:41

    Mary:

    dat was weer een mooi verhaal. We kunnen ons nu een beetje een beeld maken van je leven daar. Heel veel werk en strandplezier nog daar en tot je volgende verhaal Dikke kus, mam.

  • 02 Februari 2010 - 20:32

    Marie En Co:

    ha pia pia pia pia,

    we hebben net je reisverslag gelezen, klinkt erg erg indrukwekkend....
    germie, yvon, els, michelle en ik(marie) hebben net ff jouw verslag gelezen..
    Ze hebben zich net bij mij thuis volgevreten, haha.
    heel veel groetjes van ons allemaal!!
    Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiii
    grtz uit (op dit moment kessel)

  • 03 Februari 2010 - 20:12

    Rens:

    Onze cliëntjes vinden het maar raar dat ze daar in India op een hoopje poepen. Maar we vinden het leuk om te horen dat het goed met je gaat daar.

    Succes daar!

  • 05 Februari 2010 - 12:00

    Janien:

    Hey Pia!
    Leuk om te lezen dat het goed met je gaat en dat je al zoveel mee hebt gemaakt. Ik weet zeker dat er nu al geen spijt van hebt dat je bent gegaan, toch? Nou, nog heel erg veel succes daar verder en veel plezier! Dan wachten we vol spanning op je volgende bericht.
    Xx Janien

  • 05 Februari 2010 - 13:35

    Oma:

    ik heb zojuist jouw laatste bericht gelezen vanjjelaatste brief. dat was erg interesantallemaal geweldig dat je dat allemaal kunt. ik wens je nog veel succes met alles groeten en een kus v an oma.

  • 06 Februari 2010 - 18:34

    Sonja En Fam:

    Hee nichtje,

    leuk om van je te lezen! iets meer afwisseling met eten hier inderdaad, maar van kou en regen worden wij hier dan weer niet blij. goed werk daar, ga zo door!! Groetjes uit Suff'n...

  • 10 Februari 2010 - 10:10

    Mariëlle:

    Ha die Pia

    Wat leuk om dien verhoale te leaze.
    Vindj se ut noe neet erg des se mit de vastelaovend so wiet weg bus??
    Höb se auch al leuke jonges gezeen? Wear mer neet verleef he want den motte we auch nog noa all you need is love schrieve mit kersmis.
    Nog völ plezeer en ich verheug mich al op dien volgende verhoal.

    Dieke knoevel auch van tante Riny en ome Piërre.
    Groetjes en alaaf Mariëlle XXX

  • 10 Februari 2010 - 10:56

    Conny Schoolmeesters:

    Ha Pia

    Fijn om te horen dat het goed met je gaat ! Lijkt me inderdaad erg moeilijk communiceren met de kinderen. Maar alles went denk ik.
    Veel succes verder!

    Groetjes van ons allen.

  • 11 Februari 2010 - 12:25

    Gé + Conny:

    Ha Pia, leuk dat het je goed gaat en opmerkelijk om te lezen dat het daar toch niet zo achtergebleven is als gedacht.
    Geniet ervan en tot over een paar maanden.

    Conny en Gé

  • 14 Februari 2010 - 15:53

    Henk:

    Vasteloavend Pia,
    Met interesse lezen we je reisverslagen. Fijn om te lezen dat het goed met je gaat. AZ-Roda 2-0 goed gespeeld eigen doelpunt van Kah, hij was zo teleurgesteld, maar je wel mooi doelpunt, jammer dat het de verkeerde kant was. Veul plezeer bie de Indiase optoch zet dien Vasteloavensschnuitje mer op dan drinke veur d'r eine op.
    Groeten van Marleen en Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Belfeld

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 April 2010

3 maanden in India samengevat

07 Maart 2010

7 Maart in India

14 Februari 2010

Week 5

02 Februari 2010

1 maand in India

22 Januari 2010

Eerste bericht vanuit India
Pia

Actief sinds 15 Dec. 2009
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 21427

Voorgaande reizen:

26 Februari 2012 - 15 Juni 2012

piainzuidafrika

11 Januari 2010 - 05 April 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: