Helpen in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Pia Strous - WaarBenJij.nu Helpen in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Pia Strous - WaarBenJij.nu

Helpen in Zuid-Afrika

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Pia

09 April 2012 | Zuid-Afrika, Durban

Hoi,

Bedankt weer voor al jullie lieve reacties. Fijn om te lezen hoe betrokken jullie zijn. Zoals jullie weten zijn we hier hard bezig om aan de basisbehoeften van alle kinderen hier te voldoen. Zodat ook zij, ondanks hun verleden een eerlijke kans hebben op een acceptabele toekomst. Want beetje bij beetje komen we er steeds meer achter welk verleden er schuilt achter deze lieve gezichtjes. Hier probeer ik niet te specifiek over te schrijven op mijn weblog, omdat dit naar mijn mening hun privacy te veel schendt. Maar ik word er soms erg verdrietig van dat hier bijvoorbeeld een grote minderheid opgroeit in een normaal gezin of uberhaupt met ouders die nog leven en hoe deze kinderen vaak gewoon aan hun lot worden overgelaten. Hun persoonlijke verhalen zijn dan ook erg aangrijpend. Dit geeft me echter nog meer motivatie om me 100% in te zetten voor deze kinderen, want het zijn stuk voor stuk bijzondere kinderen en ik weet zeker dat ze hun kans op een goede toekomst met beide handen grijpen. Dit zie je bijvoorbeeld in de huiswerkklas, ze komen gewoon na de hele dag op school te zitten, nog een uur naar onze klas hier en zijn ontzettend leergierig. Er moet nog heel veel gebeuren om hun ook echt een kans te geven. Maar helaas is hier geld voor nodig. Geld wat Don en Linda (projecteigenaren) helaas niet met hun 2en op kunnen brengen. Ze werken er allebei ontzettend hard voor en het geld dat ze verdienen gaat grotendeels naar alle kinderen hier. Maar dat geld is net genoeg om de elektriciteit, het water, de schoolkosten, benzine en voedselkosten te betalen. Waar dan ook nog regelmatig medische kosten voor de kinderen bovenop komen. Er zijn echter nog veel spullen die nodig zijn. Zo zijn we bijvoorbeeld 2 weken geleden met al onze meiden naar de kliniek gegaan om alle meiden (die oud genoeg zijn) de prikpil te geven. Deze prikpil moet 1 keer in de drie maanden gegeven worden. Op deze manier willen we tienerzwangerschappen voorkomen, waardoor deze meiden eerst hun leven op kunnen bouwen, voordat ze kinderen krijgen. Verder hebben de vorige vrijwilligers geld ingezameld waarvan 3 wc’s en 3 douches gebouwd worden. Er zijn echter lang niet genoeg handoeken en washandjes om alle kinderen vaker te douchen. En als er wel handdoeken waren, zijn er niet genoeg kasten om de handdoeken op te bergen, ook de wasmachine is het aan het begeven, deze is al een paar keer provosorisch (en zeker niet veilig!) gerepareerd.Verder wordt er onder andere gespaard voor; een tweede huis, reparatie van het huidige huis, een boiler (nu is er een boiler waar het water door middel van een kampvuurtje wordt warm gemaakt), een fatsoendelijk bankstel (valt ook bijna uit elkaar), een eettafel en stoelen (niet aanwezig), bedden + beddengoed, een personenbus (nu gaan de kinderen met 15 personen in een soort truck) en nog veel meer waar ik op dit moment niet op kan komen. Ook is er behoefte aan kleding, lesspullen, tafeltjes en stoeltjes voor in de creche, opbergkisten voor de kinderen zodat ze hun eigen spullen ergens kunnen bewaren enz. Basisbehoeften dus, luxe zoals speelgoed staat bijvoorbeeld ver onderaan de prioriteitenlijst.

Wat ik met dit verhaal eigenlijk wil zeggen en jullie voelen het natuurlijk al aankomen, jullie kunnen ook iets doen voor deze kinderen. Jullie kunnen zelf vrijwilliger worden via Be more en naar the Farm komen, maar jullie kunnen natuurlijk ook gewoon vanuit ons mooie Nederland geld storten op het bankrekeningnummer: 121774228 t.n.v. Be More te Nijmegen, o.v.v. Pia Strous. Vergeet vooral het o.v.v. Pia Strous niet want anders wordt het geld verdeeld onder alle projecten en gaat het niet allemaal naar the Farm. 10% van het donatiegeld gaat naar Be More voor alle bankkosten en de resterende 90% gaat naar het project. Ik ben zelf altijd erg sceptisch geweest over het doneren van geld aan een goed doel, omdat ik nooit wist waar het geld allemaal terecht kwam. Maar hier zie ik zelf gewoon dat het geld echt naar het project gaat en het goed en nuttig gebruikt wordt. De projectleider hier moet ook een administratie met bonnetjes en alles bijhouden om te bewijzen dat het donatiegeld ook echt naar het project gaat en er niet zelf van geprofiteerd wordt. Dit wordt allemaal gecontroleerd en begeleid door de Nederlandse regiocoordinator betaald door Be More die hier in Durban woont.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat the Farm zelfvoorzienend gaat worden. Andere projecten hebben bijvoorbeeld door de jaren heen grote bedrijven weten te strikken om hen voor vast te sponsoren. Een project maakt zelf armbandjes en verkoopt deze, met de opbrengst kunnen ze een klein deel van de kosten dekken. Zelf willen Don en Linda graag koeien gaan houden voor melk, een moestuin aanmaken en zijn we afgelopen week begonnen met het maken van een kippenhok en een kippenren. De kippen rennen op dit moment los rond en is het zoeken naar eieren. Op deze manier kunnen de voedselkosten een flink stuk omlaag worden gebracht. Het voedsel is hier namelijk extreem duur, we betalen hier aan boodschappen ongeveer net zoveel als in Nederland. Voor ons is dit te doen, maar deze mensen verdienen allemaal veel minder geld dan bij ons in Nederland. Maar dit zelfvoorzienend worden kost natuurlijk veel tijd en het kost ook weer geld om dit soort dingen op te starten (bijvoorbeeld het kopen van koeien). Al met al geld kunnen ze hier enorm goed gebruiken en wordt ook echt nuttig besteed, met als uiteindelijk doel natuurlijk dat de kinderen en the Farm ons uiteindelijk niet meer nodig zullen hebben en zelf in hun levensbehoeften kunnen voldoen.

Voel je echter zeker niet veplicht om geld te geven. Maar als je iets kunt missen, zijn ze er hier enorm blij mee.

Veel liefs!

  • 10 April 2012 - 13:36

    Fred:

    Hallo Pia,

    Ik begreep al dat wat extra geld goed van pas komt voor de kinderen in Zuid Afrika.
    Ik heb daarom gevraagd bij Roda JC of ik met een paar mensen voor de wedstrijd RJC-PSV mocht collecteren voor "Pia in Afrika".
    De Facility Manager van RJC heeft mijn verzoek echter afgewezen omdat vooraf aan het seizoen een indeling wordt gemaakt van de collecten die gedurende het seizoen worden gehouden. Nu ik dit verhaal weer lees, ga ik het toch nog een keer proberen. Veel kans maken we niet, maar al is het maar 0,000001%, dan wil ik het toch nog een keer proberen.
    Liefs uit Belfeld.

  • 10 April 2012 - 13:37

    Riny En Pierre:

    Lieve Pia

    Wat maak je toch veel mee Pia
    ik vind het geweldig wat jullie allemaal
    doen.Inplaats om hier aan de vasten
    actie te gevn doe ik liever wat over maken op de rekening vanBeMoredan
    weet ik zeker dat het voor een goed doel is.
    Verder wens ik jou heel veel liefs van Ome Pierre enTante Riny met een dikke knuffelen tot ziens.

  • 13 April 2012 - 06:31

    Mariëlle:

    Ha meadje,
    Ich vinj ut elke keer weer erg leuk om dien verhaole te leaze. Wat maaks se toch veul mit. Auch Isa vindj ut leuk om dien nuuje avonture te leaze en vreug regelmoatig heat Pia weer get geschreve? Nou leve Pia nog völ succes mit al ut geregel. Eine hele dikke knoevel van de Nuujsjtadt.
    Groetjes Thijs, Isa, Siem en Mariëlle

  • 29 April 2012 - 21:05

    Mama Janet:

    Hey lieve Pia,

    Ik kom maar even zeuren;) Ga je me wel een beetje op de hoogte houden.. Dus even een aanmoedeging van mij! Even een mooi logje weer maken:) dan lees ik ook hoe het met onze kindjes gaat. Ik mis jullie nu al! Heb vandaag een super dag gehad dat wel. Ben naar robbeneiland geweest en de tafelberg op geweest.. Super mooi.. Maar het is en blijft wel erg dubbel.. Dus meis even achter die laptop kruipen zodat ik (en je familie en vrienden) een mooi verhaal kan (kunnen) lezen over die lieve, leuke en geweldige kinderen van ons. Dikke knuffel je moedertje van the farm

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Durban

piainzuidafrika

Recente Reisverslagen:

24 Juni 2012

Laatste foto's

24 Juni 2012

Afscheid en thuiskomst

17 Juni 2012

Laatste weken

27 Mei 2012

Zuid-Afrika vakantieland!

01 Mei 2012

Allemaal eerste belevenissen
Pia

Actief sinds 15 Dec. 2009
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 21426

Voorgaande reizen:

26 Februari 2012 - 15 Juni 2012

piainzuidafrika

11 Januari 2010 - 05 April 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: