Laatste weken - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Pia Strous - WaarBenJij.nu Laatste weken - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Pia Strous - WaarBenJij.nu

Laatste weken

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Pia

17 Juni 2012 | Zuid-Afrika, Durban

De laatste weken hebben we het echt ontzettend druk gehad, zo druk dat ik echt geen tijd en geen zin heb gehad om mijn weblog bij te houden. Vandaar bij deze alsnog alle belevenissen.

Om maar gelijk met het blijde nieuws te komen dat we een nieuw lid van the Farm hebben mogen
verwelkomen. Op donderdagavond 7 Juni zaten we gezellig met de vrijwilligers te BBQen (lekker eten
heb ik in Zuid-Afrika zeker niet hoeven missen, integendeel zelfs), net toen we de tweede lading vlees
erop wilden gaan leggen kwamen er 2 kinderen melden dat een van de meisjes (20jaar) weeën had
en dat de projectleidster de ambulance al gebeld had. Dit was voor ons ongelofelijk want een half
uur van tevoren had ze nog bij ons in de huiswerkklas gezeten en toen was er nog niets aan de hand.
Maar al snel (voor Zuid-Afrikaanse begrippen) kwam na een half uur de ambulance dan toch.
Niemand wilde met haar naar het ziekenhuis, dus mochten wij mee. We mochten bij uitzondering
met ons 2en mee. Zoals zoveel was ook de ambulance ietsje anders dan hier. Zo hangt bij ons bij veel
belangrijke plaatsen een defibrillator, in Zuid-Afrika hangt er niet eens een in de ambulance, verder
lagen er wat zakjes met spuiten etc., maar voor de rest was de ambulance behoorlijk leeg. Toen
vroeg de ambulancebroeder ook nog of de ambulances er heel anders uitzien dan bij hen, tsja uhm….
Eenmaal bij het ziekenhuis aangekomen, mochten we helaas niet met de patiënt mee naar binnen
om bij de geboorte te zijn. Dus toen zijn wij weer opgehaald door de projectleider om naar huis te
gaan. De volgende dag om 15.00u. na een bevalling van 3 of 4 uur werd hij dan toch geboren. Wat
een schatje, we zijn die avond gelijk gaan kijken en de dag erna mochten ze mee naar huis. Om de
thuiskomst feestelijk te maken hadden we haar kamer versierd, cake gebakken en cadeautjes
ingepakt. Hier was ze erg blij mee.

De laatste weken hebben we weer hard in de huiswerkklassen en op de daycare gewerkt, daarnaast hebben we op vrijdagavonden en in de weekenden nog wat andere dingen gedaan om de kinderen bezig te houden. Zo hebben we op Koninginnedag een tocht met Hollandse spellen georganiseerd. Koek sjoelen, estafette, snoep happen, ezeltje prikje, kruiwagen lopen en eieren lopen. De kinderen waren ontzettend enthousiast maar vooral fanatiek. Ten slotte moesten ze “Hup Holland Hup”zingen en “leve de koningin” zeggen. Dit was echt ontzettend grappig om te horen en te doen met de kinderen. We hebben een avond talentenjacht georganiseerd, waarbij wijzelf het briljante idee hadden om een dansje te gaan doen op “oops I did it again van Britney Spears” en daarbij kan een bijbehorende look natuurlijk niet ontbreken. Haha we zijn goed uitgelachen en toegejuicht tijdens het dansje. Maar ook dit was een super leuke avond!
Op een zaterdagmiddag hebben we met een stuk of 14 kinderen geschuurd, geschilderd, gevoegd en schoon gemaakt. Dit vonden ze superleuk, omdat ze iets nuttigs doen waarbij ze resultaat zien. Ook worden ze dit soort klusjes nooit echt toevertrouwd, dus we hebben en veel kunnen doen in een dag en ondertussen de kinderen van verveling af kunnen houden.
Voor de oudste meiden hebben we een paar avonden een programma gedraaid waar het de bedoeling was dat de meiden wat meer over zichzelf te weten kwamen en wat meer respect voor elkaar zouden krijgen. Dit programma hebben we gekregen van onze regiocoördinator en heette “girls empowerment”. Dit was superleuk om te doen, de meiden hebben bijvoorbeeld hun eigen lichaam moeten omlijnen en daarin moeten schrijven waar ze goed in zijn, wat ze leuk vinden om te doen, wat ze eng vinden etc. We hebben hierdoor echt een band gekregen met de meiden en het was ook bijzonder om te zien hoe serieus ze met alle opdrachten aan de slag gingen.
Omdat alles altijd om de kinderen draait hebben we besloten om ook de 6 huisvrouwen (zo worden de vrouwen genoemd, die op het terrein wonen) eens te verwennen. We hebben ze uitgenodigd in ons huis en hebben een grote pan hete bliksem gegeten met een met chocolade gevulde banaan als toetje. Dit was echt super gezellig en ze vonden het eten heel lekker. Ook al verstonden veel van hen bijna geen engels, we hebben toch nog gezellig gekletst.

De laatste paar weken hebben we nog behoorlijk wat uitstapjes gemaakt met de kinderen.
Omdat ik in Nederland altijd graag ons Roda jc ga bewonderen, moest ik dit toch zeker ook een keer meemaken in Zuid-Afrika. We zijn met 30 kinderen naar de voetbalwedstrijd tussen “Maritzburgh United” tegen “the Swallows” gegaan. Dit was de laatste wedstrijd van het seizoen en heel toevallig konden “the Swallows” kampioen worden en was het stadion redelijk vol (normaal zaten er maar zo’n 200 man). Van tevoren zijn we door een paar blanke mensen gewaarschuwd, dat we niet naar een voetbalwedstrijd moesten gaan, want dat was gevaarlijk en er zou een agressieve sfeer hangen. Ook gaven ze aan dat het voetbal echt een sport van de donkere mensen was geworden. Dit was echt onzin, het was er juist heel gezellig, alle supporters zaten door elkaar en er hing een heel relaxte en gezellige sfeer. Het niveau van de spelers was iets minder dan dat bij ons was, maar dat maakte allemaal niet zoveel uit. The Swallows hebben gewonnen, maar helaas hadden the Pirates ook gewonnen en zijn the Swallows geen kampioen geworden.
Onze jongens spelen ook graag en veel voetbal. Daarom hebben we samen met een ander project van be-more een voetbalwedstrijd georganiseerd. Het weer was heerlijk en onze supporters waren enthousiast, ons voetbalteam was wel 3x beter dan de tegenpartij. Gelukkig waren onze jongens sportief genoeg om de teams te mixen en een paar van onze sterspelers in het andere team mee te laten spelen. Uiteindelijk toch nog met 6-2 gewonnen.
En toen was ons laatste weekend alweer aangebroken. Daar moesten we natuurlijk wel iets speciaals van maken. We hebben de kinderen mee genomen naar Ushaka, dit is een groot aquarium. Onze project leidster had kunnen regelen dat de kinderen gratis naar binnen mochten en we een rondleiding kregen. Eerst was er een dolfijnenshow, wat altijd leuk is natuurlijk. Ongelofelijk wat ze die dieren allemaal aan kunnen leren. Daarna gingen we naar alle vissen kijken, de kinderen stonden met grote ogen te kijken hoeveel soorten vissen er waren en hoe dicht bij ze konden komen. Op een gegeven moment was er ook een groot raam waarachter haaien zwommen, de meeste kinderen durfde er niet voor te gaan staan om een foto te maken, haha. Ook dit was weer een zeer geslaagde dag en een leuk laatste weekend!

Nieuwste foto’s op:

Binnenkort schrijf ik mijn laatste weblog over mijn afscheid van de kinderen en over de bestemming
van het sponsergeld.

Groetjes Pia