Kennis maken met Zuid-Afrika - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Pia Strous - WaarBenJij.nu Kennis maken met Zuid-Afrika - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Pia Strous - WaarBenJij.nu

Kennis maken met Zuid-Afrika

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Pia

04 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Durban

Zoals beloofd, hier dan mijn eerste bericht uit Zuid- Afrika.

Tsja waar te beginnen. Ten eerste is alles anders dan ik van tevoren verwacht had. Niet dat ik zoveel verwachtingen had, maar toch.
We (een andere vrijwilliger en ik) kwamen na een lange vlucht dan eindelijk in Durban aan. Er waren echt opvallend veel blanken (in het vliegtuig op 1 of 2 na) op het vliegveld in Johannesburg en Durban. Echt 50% donker en 50% blank. Nu is Durban ook wel echt een toeristengebied. Het vliegveld in Durban was net zo luxe dan de vliegvelden bij ons. Daarna werden we naar ons backpackershostel gebracht waar we dan 1 nacht met alle vrijwilligers (ook van andere projecten) hebben overnacht. Dit was een luxe hostel met uitzicht op zee en een zwembad in de achtertuin. Al met al geen verkeerde binnenkomst van Zuid-Afrika.

De dag erna werden we, na nog eens uitgebreid informatie over Zuid-Afrika en vrijwilligerswerk te krijgen, opgehaald door Don en Linda om naar ons project te gaan. Eerst moesten we in Durban nog even naar de supermarkt om voor een hele week boodschappen te doen. Het project ligt namelijk een uur rijden van de supermarkt af. Eenmaal in de supermarkt kwamen we erachter dat ze nog meer hebben dan bij ons, echt tientallen soorten kaas, pindakaas en chocopasta en nog heel veel meer. Hierna gingen we dan eindelijk naar ons huisje op het project. Onderweg eigenlijk niet veel armoede gezien, wel veel uitgestrekte rietvelden en hier en daar wat huisjes (wel gewoon van steen). En na een uur, wat veel korter leek, kwamen we aan bij ons superdeluxe huis. Echt we hebben hier alles! Van broodrooster tot magnetron en van wasmachine tot filmkanaal op televisie. Ze hebben hier zelfs BVN, dit is een kanaal waar de belangrijkste programma’s van Nederland 1, 2 en 3 en de Belgische televisie opkomen. Ik hoef hier dus echt niks te missen.

Nadat we onze koffers uitgepakt hadden kregen we een rondleiding over het terrein. Ik zal proberen zo goed mogelijk te omschrijven hoe het er hier uitziet. Het uplaoden van foto’s gaat hier namelijk heel langzaam en moeizaam. We zitten hier op een groot terrein met daar rondom heen rijstvelden. Aan de ene kant van het terrein ligt ons huis, een paar 100 meter verderop ligt het huis van Don en Linda. Dit is een groot huis, waar alle luxe is die wij ook hebben. Aan de andere kant van het terrein liggen de huizen van de kinderen en sommige volwassenen die hier opgevangen worden. Er is een groot huis, waarin 1 woonkamer (waarin 2 bedden, drie banken en een televisie), 3 slaapkamers, 1 badkamer met 1 bad en wastafel en 1 badkamer met wc en douche. Ook een ruime keuken. In dit huis slapen ongeveer 30 mensen. Er slapen meerdere kinderen in 1 bed en niemand heeft een eigen kamer. Het wonderbaarlijke is dat het huis redelijk schoon en opgeruimd is, aangezien er zoveel mensen in wonen, waarvan de meeste kinderen zijn. Het huis is wel erg vervallen, er zitten gaten in het plafond en alles staat een beetje scheef.
Hiernaast zijn er nog 2 huizen. Hier slapen de vrouwen met kleine baby’tjes, waarnaast een klein kamertje is waar een stelletje samen woont. In het andere huis slapen 2 gezinnetjes.

De kinderen die hier wonen hebben of geen ouders meer, of zijn achtergelaten door hun ouders of moeder en kind hebben geen geld om voor zichzelf te kunnen zorgen. Het is allemaal begonnen doordat Don en Linda een kerk hadden. Deze kerk is toen vernielt, Don en Linda hebben toen op hun eigen terrein de kerk in een van hun gebouwen voortgezet. Er bleven echter steeds meer dakloze kinderen hangen. Toen hebben Don en Linda een beetje noodgedwongen besloten de kerk te stoppen en in het gebouw de kinderen op te vangen. In de loop der jaren zijn er steeds meer kinderen gekomen en daarbij kleine gezinnen. In de buurt weten mensen dat Don en Linda dit doen en zij laten Don en Linda weten wanneer er een kind rondzwerft. Don en Linda vangen dit kind dan op. Zelf werken Don en Linda iedere dag, voor hun werk brengen ze de kinderen naar school en na hun werk halen ze de kinderen weer op. Als ze dan thuis zijn, hebben ze nog een pasgeboren kindje van een 15-jarig meisje waar ze voor zorgen en zijn er nog duizend en een andere dingen die ze voor de kinderen regelen. Het is echt ongeloofelijk hoeveel deze mensen in 1 dag kunnen doen.

De kinderen hebben heel veel geluk dat ze door Don en Linda opgevangen worden. Ze hebben hier eten, een dak boven hun hoofd, kleding, medische zorg en ze gaan naar school. Het is natuurlijk nog steeds niet te vergelijken met de levensstandaard die wij hebben. Maar als Don en Linda er niet geweest waren, hadden deze kinderen waarschijnlijk helemaal niets gehad.

Er zijn nog veel dingen hier die verbeterd kunnen worden, hier zijn Don en Linda dan ook hard mee bezig. Wij als vrijwilligers helpen hen hierbij. Zo hebben vrijwilligers geld gedoneerd, waar Don nu extra wc’s en douches van aan het bouwen is. Ze hebben op dit moment namelijk maar 1 bad, 1 douche en 1 wc voor ongeveer 30 kinderen. Ook zijn ze bezig met het bouwen van een nieuw huis, zodat de meisjes en jongens apart kunnen leven. Op dit moment zijn er namelijk veel tienerzwangerschappen. De vorige vrijwilligers hebben een crèche opgezet voor de kleine kinderen die nog niet naar school gaan, wij hebben hier wat meer structuur in aangebracht. Zo gaan we bijvoorbeeld met thema’s werken, zoals kleuren, cijfers, hygiene en het lichaam. Per dag werken we aan een vast thema. Op deze manier kunnen we de kinderen structureel dingen leren. Verder zijn we bezig met het opzetten van huiswerkbegeleiding. We zijn van plan om iedere dag na school een kleine groep kinderen extra engels lessen te geven. Iedere dag een andere groep kinderen, zodat alle kinderen aan bod komen. Op deze manier krijgen de kinderen wat extra aandacht, leren ze meer engels en kunnen wij een beetje in de gaten houden hoe het met iedereen gaat. Deze plannen bespreken we vanavond met Don en Linda en hopen we volgende week uit te voeren. Ten slotte proberen we de kinderen wat te vermaken door spelletjes met hen te doen. Dit vinden ze echt GEWELDIG, hoe ongeloofelijk gelukkig je de kinderen hier kunt maken met een paar simpele spelletjes!

Dit zijn de dingen waar we nu een beetje mee bezig zijn. Omdat er pas vanaf Januari dit jaar vrijwilligers hier komen is er nog heel veel te doen. We gaan nu eerst met de crèche en de huiswerkklassen aan de gang, als dit goed loopt gaan we verder kijken wat we kunnen doen en opzetten.

We hebben nog niet veel van de omgeving hier gezien, we zitten eigenlijk altijd op het terrein, maar dat verveelt nog helemaal niet. Er is hier altijd wel wat te doen. De tijd vliegt hier dan ook om. Volgend weekend ga ik een weekendje weg naar Kaapstad. Be more (de organisatie waar ik vrijwilligerswerk voor doe) organiseert namelijk uitstapjes. Iedereen zegt dat Kaapstad helemaal fantastisch moet zijn, dus ik ben benieuwd.

Zo hier laat ik het even bij voor nu. Ik probeer na mijn weekendje weg naar Kaapstad weer een bericht achter te laten.

Hoe is het daar bij jullie? Hoorde al dat Harm van Veldhoven op stapt! Balen... Verder zag ik dat het niet meer zo koud is bij jullie. Wij hebben vandaag voor het eerst regen. De rest van de week hebben we eigenlijk alleen maar zon gehad, tussen de 25 en 30 graden.
Al met al niet slecht hier :D

Doei!

• 04 Maart 2012 - 11:18

Alma Johan:

Superverslag zeg,en het ziet ernaar uit dat je je echt niet gaat vervelen daar.Heel goed!en leuk werk! gr uit idd iets warmer nederland...johan alma en anita

• 04 Maart 2012 - 11:39

H&M:

Pia, Geweldig verhaal... Je hebt nog een hoop werk te doen...Veel succes! Lieve groetjes, Henk en Marleen.

• 04 Maart 2012 - 12:41

Hélène:

Geweldig Pia, wat een ervaringen,mooi ook om te lezen dat je zo enthousiast bent, je gaat er helemaal voor. Succes met alles, lieve groetjes van Hélène.

• 05 Maart 2012 - 07:36

Melanie:

Hey pia!
    Sjiek en leuk um te leaze,
    mot den oak weer metein truuk dinke aan india ;)
    En krieg dr oak weer kriebels veur!
    Maar det mot nog ff wachte helaas.

Vuul plezeer doa en geniet dr lekker van!
    En ik bin beniejt noa dien volgend verhaal!

Xx

• 05 Maart 2012 - 10:04

Mam:

Ha Pia, voor de 4e keer probeer ik nu een reactie te plaatsen maar ik weet nu wat ik fout deed. Oma vond het heel fijn dat ze je stem hoorde. Ze vond dat die goed klonk. Ik moet je heel veel groeten van haar doen. Ik heb ook genoten van je verhaal en wens je een goede week en een prachtig weekend in kaapstad. Hopelijk daarna weer een mooi verhaal. Dikke kus en veel groetjes mam.

• 05 Maart 2012 - 10:21

Hanne:

Ha Pia,

Wat leuk om te laeze wat dao zoëal veur dich te doon is. Succes met al dien werkzaamhede en ein hiël fijn weekend in Kaapstad, geniet d'r mer van. Ich kièk noe al oeët nao dien volgend verhaol!

Leefs Hanne

• 05 Maart 2012 - 18:08

Luuk:

Ha zusje,
    Leuk te lezen dat je het leuk hebt!
    maarre...wel een paar foto's plaatsen he!?
    Misschien vanuit je hotel in Kaapstad?

Grt,
    Luuk

• 07 Maart 2012 - 23:08

Ilona Franssen:

Hoi Pia

Leuk om dien verhoale te leaze, as ich toch nag ens 25 waas.
    Ich wins dich eine sjoene lierzame tied doa en zal dich zeaker blieve volge.

groetjes Ilona